dfi
16 آذر 1401 - 18:33

ماجرای درآمد ۱۰ هزار میلیارد تومانی از جام‌جهانی چه بود؟

چند روزی است درباره درآمدِ تلویزیون از آگهی‌های بازرگانی بحث می‌شود؛ خبرهایی که ضد و نقیض است و با واکنش صداوسیما مواجه شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، یکی از نکاتی که اخیراً بسیار درباره‌اش خبرسازی شد؛ موضوع تعرفه‌های پخش آگهی از سوی صدا و سیما در حین برگزاری مسابقات جام‌جهانی قطر بود که در گزارش چند روزِ گذشته با عنوان "خلأهای آگهی‌های بازرگانی تلویزیون" نیز به آن پرداختیم. (مشروح آن را می‌توانید اینجا بخوانید.)

این درحالی است که براساس موارد مطرح شده از سوی برخی رسانه‌ها نسبت به تعرفه‌های پخش آگهی در مسابقات جام‌جهانی اگرچه حاشیه‌هایی ایجاد شد؛ اما همانطور که قبلا اشاره شد در گزارش خبرگزاری تسنیم  مشخص شد بسیاری از این موارد صحت ندارد.

با این اوصاف برخی از رسانه‌ها به خبرسازی‌های خودشان ادامه دادند؛ براساس آن اخبار، تعرفه‌های تبلیغاتی صداوسیما در کمترین حالت 7میلیارد و 290 میلیون تومان و در بیش‌ترین حالت 13 میلیارد و 700 میلیون تومان بود. این تعرفه‌ها برای 20 ثانیه تبلیغات تعریف شده، در واقع صداوسیما برای هر یک ثانیه تبلیغات از شبکه سه در کم‌ترین حالت 364 میلیون تومان و در بیش‌ترین حالت 685 میلیون تومان دریافت می‌کند.

از سوی دیگر برخی کانال‌ها در فضای مجازی با ادامه انتشار مطالبی در این زمینه از تیترِ «درآمد 10 هزار میلیارد تومانی شبکه سه از پخش جام‌جهانی» استفاده کردند و برای افزایش بازدید، به انتشار این نوع اخبار روی آوردند که صداوسیما تعرفه تبلیغات خود برای جام جهانی را دو برابر کرده و با ارقامی که اعلام کرده مشخص می‌شود که سود تلویزیون از پخش مسابقات بسیار بیش‌تر از پخش سریال تلویزیونی است.

در ادامه انتشار این دست اخبارها، آمار و ارقامِ دیگری هم منتشر شد؛ به طور مثال "پیش از پخش مسابقات جام جهانی گران‌ترین تبلیغات شبکه سه سیما برای زمان پخش سریال ثانیه‌ای 327 میلیون تومان بود اما برای مسابقات فوتبال در کم‌ترین حالت از ثانیه‌ای 364 میلیون تومان شروع می‌شود."

 

این درحالی است که پیگیری‌ها نشان می‌دهد چنین اعداد و ارقامی صحت ندارد و صداوسیما در واکنش به چنین ادعاهایی اعلام کرده است:  برابر قانون، درآمدهای حاصل از تبلیغات بازرگانی در شبکه‌های تلویزیونی، مستقیماً به حساب خزانه کل واریز شده و هیچ‌گونه وجهی به حساب شبکه‌های سیما واریز نمی‌شود. لذا بدیهی است که شبکه سه سیما، وجهی بابت پخش تبلیغات بازرگانی در جام‌جهانی دریافت نکرده است.

همچنین روابط عمومی رسانه ملّی در توضیح بیشتر با رد ادعای درآمد 10 هزار میلیارد تومانی تبلیغات در برنامه‌های جام‌جهانی اعلام کرده است که در ساختار بودجه سازمان صداوسیما، تحقق چنین ارقامی که بیشتر از بودجه یک سال رسانه ملی است، آن هم فقط در ایام جام‌جهانی، امکان‌پذیر نیست و ادعای آن در قالب تیتر یک خبر، دور از انصاف است. 

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 901071